Controlo ‘2000

Juha Lindfors, Oulun yliopisto, Säätötekniikan laboratorio

Controlo’2000
4th Portuguese Conference on Automatic Control
Järjestyksessä siis neljäs Controlo-konferenssi pidettiin tällä kertaa 4.- 6.lokakuuta Guimarãesissa, Portugalissa. Konferenssi oli APCA:n järjestämä ja IFAC:n sponsoroima. APCA (Portuguese Association of Automatic Control) on IFAC:n jäsenjärjestö.

controlo2000_1.jpg controlo2000_2.jpg

Paikallisuudestaan huolimatta osallistujia oli tullut myös kohtalainen määrä ulkomailta. Itse tosin olin ainoa suomalainen. Kaukaisimmat osanottajat tulivat Intiasta, USA:sta, Chilestä ja Brasiliasta. Kaiken kaikkiaan konferenssiin osallistui n. 150 henkilöä.
Vaikka Guimarães saattaa tuntua täältä käsin epämääräiseltä paikalta, on se yksi portugalilaisuuden "kehdoista." Väkiluvultaan kaupunki on Suomen mittakaavassa kohtalaisen suuri 160 000 asukkaineen. Se oli aikoinaan ensimmäinen Portugalin pääkaupunki, joten alueen kulttuuriperintö on vahva. Tämä näkyy kaupungissa linnoina, palatseina ja kirkkoina. Mainittakoon lisäksi, että Minhon alue on kuuluisa verde-viineistään. Kaupungissa on myös insinööritieteitä opettava yliopisto, Universidad do Minho, joka oli konferenssin pitopaikkana. Yliopistossa on opiskelijoita n. 17.000 ja opettajia 900.
Itse konferenssi noudatteli normaalia kaavaa plenaryineen ja rinnakkaisine sessioineen. Ensimmäinen päivä oli jaettu kolmeen rinnakkaiseen sessioon, jotka käsittelivät lineaarista ja epälineaarista säätöa, edistyksellisempää säätötekniikkaa sekä mallinnusta ja simulointia.
Päivän aloitti Rolf Isermann pitämällä mielenkiintoisen esitelmän aiheesta "Towards Drive-by-Wire automobiles." Isermann esitteli autojen kehityskaarta aina ABS-jarruista joy-stick-ohjaamiseen asti säätötekniikan näkökulmasta katsottuna. Hän esitteli niitä ongelmia ja mahdollisia säätöteknisiä ratkaisuja, joita tällainen tulevaisuuden auto tuo ja on tuonut tullessaan. Esitelmässään hän painotti turvallisuutta, vikojen tunnistamista sekä toiminnan ja turvallisuuden säilyttämisen mekanismeja vikaantumisesta huolimatta. Vikoja hän luokitteli, karkealla tasolla, mekaanisiin, elektronisiin ja ohjelmallisiin. Vikoja pyritään useasti kompensoimaan redundanttisuudella, jota voidaan soveltaa kaikkiin em. vikaluokkiin. Vikojen siedon Isermann jakoi kahteen eri osaan: staattiseen ja dynaamiseen, josta dynaaminen osa on säätöteknisesti mielenkiintoisempi. Tällaisia drive-by-wire auton prototyyppejä on jo testauksessa eri autonvalmistajilla, eikä auton markkinoille tulo ole kuin 5 – 10 vuoden päässä, ennusti Isermann.
Kolmen rinnakkaisen session systeemillä jatkettiin myös toisena päivänä. Toinen päivä oli soveltavampi. Sovellusten aihepiireinä olivat mm. eri prosessien säädöt, teollisuusautomaatio ja verkot, sumea säätö ja neuroverkot, kuvan käsittely ja signaalinkäsittely.

Kolmantena päivänä keskityttiin robotiikkaan jälleen kolmen yhtäaikaisen session voimin. Ennen näitä oli kuitenkin oma sessioni, Education in Control, jossa pidin esitelmän: Using Simulations to Support Control Engineering Learning. Muina kirjoittajina olivat prof. Kauko Leiviskä ja yli-insinööri Leena Yliniemi. Esitys käsitteli PC ja verkkopohjaisen simuloinnin käyttöä erään peruskurssimme harjoituksissa.Sessiossa oli kaksi muuta esitelmää, joista toinen oli mielenkiintoisempi ja käsitteli WebCT-oppimisympäristöön tehtyä kurssia neuroverkoista.Viimeisen päivän kiinnostavimpia esityksiä oli Michael W. Condryn esitelmä: Controlling Embedded / Control Devices Inside the Internet. Esityksessään Condry kuvaili tulevaisuuden internet-mallia, jossa palvelut siirtyvät servereistä internetin "sisälle" proxy-servereihin. Tässä mallissa käyttäjät kirjoittautuvat sisään proxyn ympäristöön, joka pitää huolen www-sivujen välityksestä, tietoturvasta, hallinnosta jne. Uudet, verkkopohjaiset ja suljetut oppimisympäristöt toimivat jo, tietyssä mielessä, tällä tavalla. Oppimisympäristöjä voisi sanoa tämän mallin kevennetyiksi versioiksi.
Tiedustelut: juha.lindfors@oulu.fi

controlo2000_3.jpg controlo2000_4.jpg