Tilaa lehti

Mainokset

Suomen Mittaus- ja Säätöteknillinen Yhdistys r.y.

Suomen robotiikkayhdistys r.y.

Robotiikan markkinoita

Liikkuvat autonomiset koneet herättävät meissä ristiriitaisia tunteita. Vuosikymmeniä olemme pelänneet, että robotit vievät työpaikkamme. Samaan aikaan olemme asettaneet robotiikan uusille sovellusalueille kohtuuttomia tuotto-odotuksia.

DARPA Urban Challenge -autonomisten ajoneuvojen kilpailu osoitti, että vuoden 2007 teknologia mahdollisti haastaviin ajotehtäviin kykenevän liikennesääntöjä noudattavan autonomisen järjestelmän kehittämisen. Tämä aloitti hypen, jonka seurauksena sadat autonomisen autoilun ja robotiikan ekosysteemissä toimivat startupit keräsivät sijoittajilta satoja miljardeja euroja. Nyt maailmalla kysytään, että missä ovat tulokset?

Uudet robotiikan sovellukset toimivat usein alueilla, joissa markkinaa ei ole vielä olemassakaan. Tuotettua lisäarvoa on hyvin vaikeaa kiinnittää arvoketjun tiettyyn osaan. Otetaan esimerkiksi julkisen liikenteen automatisointi. Uuden tuotteen markkinoille saaminen vaatii automaatiovalmiutta komponentti- ja ajoneuvovalmistajilta, julkisen liikenteen operaattoreilta, kaupungeilta ja yhteiskunnalta. Erityisen haastavaksi asian tekee se tosiasia, että korkean automaatioasteen säätely ja standardit loistavat poissaolollaan. Yksittäisen toimijan on mahdoton uskottavasti määrittää markkinoille pääsemiseen kuluvaa aikaa.

Vuonna 2014 olin perustamassa GIM Oy:tä autonomiseen robotiikkaan ja vuonna 2017 Sensible 4 Oy:tä autonomiseen autoiluun. Sensible 4 lähti aggressiivisella strategialla hakemaan kasvurahoitusta tuotteen kehittämiseksi. Rahoitusmarkkinoilla odotetaan, että tilipäivä koittaa 3-5 vuoden sisällä, vaikka useimmissa tapauksissa pelkän ajoneuvon kehittäminenkin kestää 5-10 vuotta. Kun autonomisten järjestelmien startupit arvotettiin yläkanttiin vuosien 2010–20 välillä, niin ei ole mikään ihme, että viime vuosien uutiset ovat olleet lähinnä konkursseista kertovia. Niin kävi viime kesänä myös Sensible 4:lle.

GIM on työskennellyt kymmenien eri toimialueilla toimivien yritysten kanssa ja on vuonna 2024 menossa markkinoille kolmen eri asiakkaan kanssa – ilman, että on koskaan nostanut euroakaan lainaa tai kerännyt senttiäkään investointirahoitusta. Takana on markkinoiden tinkimätön kampaaminen yhdessä asiakkaidemme kanssa. Nopeus ei välttämättä ole ollut maksimaalinen, mutta ympäristössä, jossa kukaan ei ole vielä markkinoilla on paras varmistua, että on ratkaisemassa oikeaa ongelmaa. Tuotteistaminen ottaa aikaa ja maailma ei muutu muutamalla miljoonalla. Arvostusta ja kärsivällisyyttä siis jokaiselle, joka etsii tietä markkinoille uusilla robotiikan tuotteilla!

Jari Saarinen

Sinua voisi kiinnostaa myös