Tilaa lehti

Mainokset

FAULHABER GROUP

SEW EURODRIVE

TEKNOLOGIA25

Uudenlaista teollisuuspolitiikkaa

Vuodesta toiseen murehditaan Suomen teollisuuden tuottavuuden heikkoa aiempaa kehitystä koko 2020-luvun ajan. Vähäiseltä näyttävät mahdollisuudet tulevinakin vuosina. Julkisen vallan toteuttama teollisuuspolitiikka on rajoittunut tähän saakka yritysverotuksen prosenttien viilaamiseen puuttumatta tutkimuksen painopisteisiin, teollisuuden rakenteisiin tai alueelliseen sijoittumiseen. Kvanttitietokoneiden tutkimus on ollut kuitenkin valtiovallan erityisessä suojeluksessa.

Nyt tuli kuitenkin kerralla täyskäännös. Valtio lunasti syyskuussa Uudessakaupungissa konkurssikypsän Valmet Automotiven yksityisiä osakkeenomistajia ulos firmasta 120 miljoonalla eurolla. Ongelma autotehtaan liiketoiminnassa on kuitenkin, ettei tehdas marraskuun 2025 jälkeen valmista enää yhtään mitään. 20 hehtaaria tehdaspinta-alaa, tuhansia työntekijöitä ja satoja robotteja uhkasi pitkäaikainen toimettomuus. Valtio perustelee taustamuistiossaan panostustaan, että näin säilytetään korkean teknologian sarjatuotannon osaaminen Suomessa. Hyvät hyssykät sentään, jo vuosia sitten investoidut tuotantolinjat muuttuvat kerralla laajaksi eläväksi robotiikan museoksi ja ovat vakuutena siitä, ettei tehdasmuseota voi asettaa konkurssiin eikä robottien operaattoreita saa irtisanoa.

Ongelman juurisyy on EU:n polttomoottoriautojen tuleva myyntikielto, joka hyydyttää Euroopan autokauppaa vielä vuosikymmenen. Sähköautojen suosio ei määräyksillä lisäänny, jos autojen latausinfra puuttuu, ostohinta on kuluttajille kallis, ja hintaeroosio edelleen voimakasta. Kiinalaisten sähköautojen esiinmarssi on samanaikaisesti suurta. Niinpä ei ole ollenkaan selvää, että autotuotanto toipuu Euroopassa takaisin entiseen kukoistukseensa.

”Vielä kaikki tämä pitää saada museokortilla toimivaksi.”

Valmet Automotiven tehtaan pinta-ala on suuri ja siellä vierailijoiden liikkumiseen tehdas on kehittänyt junan. Se soveltuu hyvin myös tuleville museovieraille. Samoin pihapiirissä on kiinnostava ja kattava automuseo tehtaan toiminnan 57 vuoden ajalta. Vielä kaikki tämä pitää saada museokortilla toimivaksi. Robottien liikeratoja on henkilöstön laajennettava. Perinteisesti robotit tekevät varsin lyhyitä työliikkeitä autotehtaissa, joten robottikäsivarsien voimansiirto kuluu yksipuolisesti. Näyttävät isot liikeradat ovat siis tarpeen ja varmasti kävijöidenkin mieleen. Näin museorobottien nivelet eivät kärsi ennenaikaisesta nivelrikosta.

Nykyistä hallitustamme moititaan kulttuurivihamielisyydestä. Tämä kertapanostus elävään robottitekniikan museoon on kuitenkin osoitus politiikan täyskäännöksestä. Kertapanostuksen lisäksi luonnollisesti käyttöpääomaa löytyy varmaan vuosittain museossa henkilöstön palkkaukseen. Suomen insinöörikunnalle tästä elävästä robotiikan museosta tulee varmasti suosittu pyhiinvaelluskohde, jossa muistellaan kappaletavaratuotantomme menneitä suuruuden aikoja.