Suunnitteluharjoitus virtuaaliympäristössä – työelämälähtöistä oppimista yritysyhteistyön kautta
Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijat syvensivät automaatiosuunnittelu- ja projektityöskentelyosaamistaan HAMKin ja Valmet Automation Oy:n yhteistyössä järjestämässä koulutuksessa. Opiskelijat tutustuivat koulutuksen aikana Valmetin suunnitteluympäristöön ja projektimalliin.
- Kirjoittaja:
- Mika Oinonen, HAMK
- Kuva:
- ISTOCKPHOTO
- Julkaistu:
Koulutuskokonaisuus koostui kahdesta opintojaksosta. Aluksi kahden opintopisteen laajuisella Automaatiojärjestelmien perusteet -opintojaksolla tutustuttiin Valmet DNA (Dynamic Network of Applications) -järjestelmän rakenteeseen, operointiin ja automaatiokieleen. Tämän jälkeen viiden opintopisteen laajuinen Prosessiautomaation suunnittelu -opintojakso sisälsi suunnitteluprojektin, jossa tutustuttiin yleisimpiin prosessiautomaatiossa tarvittaviin mittaus-, ohjaus- ja säätöpiireihin Valmet DNA -suunnitteluympäristössä.
Harjoitustyön tehtävänanto oli todellisen työelämän projektin kaltainen: automaatiosuunnittelu ja testaus tehtiin annettujen lähtötietojen pohjalta, ja työn etenemistä seurattiin viikoittain. Opiskelijat raportoivat suunnittelun ja testauksen etenemisestä Valmetin projektimallin mukaisilla menetelmillä. Opiskelijat myös vierailivat Valmetilla kaksi kertaa koulutuksen aikana.
Opetus sekä virtuaalisesti että kontaktiopetuksena
Koulutuskokonaisuutta pilotoitiin lukuvuonna 2023–2024, jolloin HAMKin opiskelijat käyttivät ensimmäistä kertaa Valmetin virtuaalista suunnitteluympäristöä. Pilottitoteutuksessa päävastuu opetuksesta oli Valmetilla, ja opetus toteutettiin etäopetuksena. Lukuvuonna 2024–2025 opetus siirtyi kokonaisuudessaan HAMKin vastuulle. Opetus toteutettiin kontaktiopetuksena Valkeakosken kampuksella Valmetin materiaaleja ja virtuaaliympäristöä hyödyntäen.
Virtuaaliympäristössä työskentely oli sujuvaa ja hyvin opettavaista. Opiskelijoilla oli käytössään kolme samanlaista virtuaalikonetta, joilla kullakin työskenteli 6–7 opiskelijaa. Samalla virtuaalikoneella työskennelleet opiskelijat pääsivät näkemään toistensa tuotokset ja oppimaan ryhmänä. Tekniikka pelasi hyvin ja virtuaaliseen suunnitteluympäristöön liittyviä haasteita oli yllättävänkin vähän. Valmetin tuki ongelmatilanteisiin oli erinomaista, ja vastaukset kysymyksiin saatiin nopeasti.
Vapaaehtoinen ja opintosuunnitelman ulkopuolinen koulutus oli suunnattu ensisijaisesti kolmannen vuoden opiskelijoille, mutta mukaan ilmoittautui runsaasti myös toisen vuoden opiskelijoita. Opintojaksolle ilmoittautui motivoituneita ja aktiivisia opiskelijoita, joilla oli jo automaatiotekniikan osaamista aiemmista opinnoista. Opettajalle oli palkitsevaa opettaa todellisia automaatioinsinöörin työelämään liittyviä aiheita asiasta innostuneille opiskelijoille.
Opiskelijoilta kerätyn palautteen perusteella he oppivat käyttämään Valmet DNA -suunnitteluympäristön suunnittelu- ja testaustyökaluja sekä operoimaan prosessia käyttöliittymästä. Opiskelijoiden antama yleisarvosana projektikurssille oli 4,5 asteikolla 0–5, ja sanallinen palaute oli kaiken kaikkiaan varsin positiivista. Joitain kehittämiskohteita löytyi kurssin sisältöön ja ajankäyttöön liittyen. Esimerkiksi testaukseen olisi hyvä jatkossa varata enemmän aikaa. Opetuksen toteutus kontaktiopetuksena oli sekä opettajan että pääsääntöisesti myös opiskelijoiden mielestä onnistunut ratkaisu. Tunneilla opiskelijat auttoivat toisiaan aktiivisesti, ja opettajan pystyi havainnoimaan oppimista.
Valmet Automation Systems mukana opetuksessa
Lukuvuonna 2024–25 valmetlaisten rooli oli tukea HAMKia koulutusten suunnittelussa, tarjota Valmet DNA -oppimisympäristöt sekä koulutusmateriaalit, järjestää yritysvierailut sekä tukea opetusta.
HAMK Prosessiautomaation suunnittelu –kurssi, joka tunnetaan Valmetissa nimellä Projektiakatemia, on ollut käytössä lähes 10 vuotta. Sitä käytetään sisäisesti omien uusien projektisuunnitteluun tulevien henkilöiden opetukseen sekä kursseihin oppilaitosten kanssa. HAMK oli ensimmäinen oppilaitos, joka otti kaikista kursseista opettamisvastuun pilottivuoden jälkeen. Tämä oli myös yksi Valmetin tavoitteista, joka onnistui erinomaisesti.
Yritys näkee, että opiskelijoiden kouluttaminen työelämän harjoituksilla jo opiskelun aikana on hyödyllistä. Kurssien tavoitteena on, että automaatiojärjestelmä nimeltä Valmet DNA (DNAe) tulee tutuksi, projektin tekemisen malli (PEM Project Execution Model) jää mieleen sekä yritykset nimeltä Valmet, Valmet Automation tunnetaan. Yritys siis haluaa olla oppilaitoksella näkyvä. HAMK korkeakouluna haluaa tukea tätä näkyvyyttä, onhan Valmet suurin yksityinen työnantaja Pirkanmaalla. Automation Systemsissä Tamperella työskentelee noin 600 automaatioalan ammattilaista.
Valmet Automationin, Automation Systems (AS):n mukaan yhteistyö ja koulutukset HAMKin kanssa ovat onnistuneet erinomaisesti ja koulutuskokonaisuus on ollut toimiva ja tehokas. Valmet DNA -koulutuskokonaisuus antaa opiskelijalle valmiuksia työskennellä automaatiojärjestelmien parissa projektimuotoisesti. Aihe on selvästi opiskelijoita kiinnostava, joten jatkossakin koulutuskokonaisuudelle voi odottaa olevan kysyntää. Tämänkaltaisessa ammattikorkeakoulun ja yrityksen välisessä yhteistyössä voittavat kaikki osapuolet.
